Garbin

Klant

Mediacollege Amsterdam

Categorie

Huisstijl & Campagne

Project Datum

Maart - April, 2020

Opdracht

Dit was het laatste project wat ik moest doen in mijn 4e jaar op het Mediacollege voordat ik naar mijn examen mocht. Het was een soort combinatie tussen project 2 en 3, ik moest een eigen identiteit creëren en die vervolgens verwerken in een campagne. Amsterdammers ervaren regelmatig overlast van alle toeristen, soms is dat ook wederzijds. Om de vrede in de stad terug te brengen moest ik een activiteit of evenement bedenken waarbij de toerist meehelpt aan het verbeteren van de leefbaarheid van Amsterdam.

Concept

Naar aanleiding van deze opdracht heb ik onderzoek gedaan op verschillende gebieden. Uit mijn onderzoek kwam onderandere dat de inwoners van Amsterdam voornamelijk overlast ervaren door de vervuiling. Daarom wil ik samen met de toeristen de stad op een leuke manier opruimen. Het idet idee is dat de toeristen met een bolderkar op stap gaan om afval te verzamelen, iedere soort afval heeft een bepaalde puntenwaarde. Met de punten die ze krijgen door het verzamelen van afval kunnen ze typisch Nederlandse spellen (en souvenirs van gerecycled plastic) kopen.

De naam & identiteit

Ik vond het vrij lastig om een naam te bedenken voor mijn organisatie. Wat ik wel al vrij snel had was een slogan, namelijk: "bin it to win it". Ik had al bedacht dat ik dat als hashtag kon gaan gebruiken op Instagram. Ik heb hem uiteindelijk ook gebruikt als pay-off onder de naam Garbin. Garbin is een samenstelling van garbage en bin, het is een zelfverzonnen woord en kan daarom perfect gebruikt worden als bedrijfsnaam, er hangt namelijk nog geen betekenis aan. Ik heb de vier vaak gebruikte kleuren bij spelletjes gebruikt, rood, geel, blauw en groen en heb die aangevuld met een donkerblauw. Ik ben voor een speels lettertype gegaan om dat familie/vrienden spelletjes gevoel te creëren. De pay-off heb ik daaronder in een strak maar niet te standaard lettertype gezet, zo komt de pay-off goed tot zijn recht.

De posters

Met de posters wil ik de aandacht trekken, ik heb op de posters een vraag gezet die de toeisten aan het denken zou moeten zetten. Hmm lijkt het me wat om ontbijtkoek te eten zoals de koning dat doet? Voor de vormen heb ik gebruik gemaakt van de letters van het logo, ik heb ze uitvergroot, vervormd en gedraaid. De witruimte die ontstaat door de ogen van de letters heb ik voor het logo gebruikt. Ook heb ik de contactinformatie op de poster gezet zodat de toeristen direct actie kunnen ondernemen.

Instagram

De laatste tijd is het me opgevallen dat bedrijven regelmatig kale foto's op instagram plaatsen, zonder opmaak. Dit is een trend en aan die trend doe ik graag mee, ik heb foto's uitgezocht die bij mijn concept passen en heb mezelf voor de marketing vooral op de tekst gericht. De tekst vertelt iets over het bedrijf, de activiteiten of iets wat daar mee te maken heeft en nodigt je uit om langs te komen.

Web advertenties

We moesten ook zelf een extra mediauiting verzinnen, ik heb gekozen voor webadvertenties. Dit leek me het beste aangezien bijna elke toerist wel op internet op onderzoek uit gaat naar amsterdam, activiteiten in amsterdam o.i.d. op die manier bereik ik dus een hoop mensen. In de webadvertenties heb ik een bepaalde sfeer geprobeerd over te brengen. In elke advertentie zeg ik iets wat neer komt op dat wij de beste, de leukste en de coolste activiteit van Amsterdam zijn.

App

Om het spel in de stad te kunnen spelen heb je ook een app nodig. In de app vind je alle informatie die je nodig hebt om het spel te kunnen spelen, zo staat hier extra speluitleg, locaties waar veel afval ligt en nog veel meer. In mijn app heb ik de kleuren een beetje achterwegen gelaten, ik wilde niet dat die kleuren zouden afleiden van de functies. Je kunt filteren op afval locaties, op inleverpunten en op informatie. Bij de informatie punten kun je op het pinnetje klikken en dan krijg je meer informatie over hetgeen waar je op dat moment bent. Ook kun je alvast zelf een inschatting maken van de punten die je hebt verdient door die in te vullen in de puntenteller. Zo kun je dus ook kijken hoeveel je nog moet verzamelen voor een bepaald spel. Als je naar een afvalpunt of een inleverpunt wil kun je navigatie starten zodat je makkelijk en snel op locatie komt.

Klik op de telefoon hiernaast om de app verder te bekijken.

Meer opdrachten
Let’s talk

Ga samen met mij aan de slag

Contact